Ekşi Maya Nasıl Yapılır?


 Merhabalar. Bir süredir beni Instagram'da takip edenler bilirler ekşi maya ile uğraşıyorum. Tam 8 sene önce nohut mayalı ekmek ve ekşi mayalı ekmek yapmaya başlamıştım ki şehir dışına çıkmalar, taşınma, tez yazma vs derken bırakmıştım maalesef 😔. Sonra blog arkadaşlarımdan ekmeklerin efendisi sevgili yaşam kültürünün ekmeklerini görünce o güzel ev ekmeklerine kızartıp tereyağı sürdüğümüz çocukluk günlerim aklıma geldi ve en hızlısından nohut mayalı ekmek yaptım. Eğer nohut mayalı ekmek tarifimi okumak isterseniz 👉Tıkk


Herneyse sizlere ekşi maya yapmak için gram ölçüsü vermeyeceğim aksine tam bir bodoslama maya yapımı benimkisi😂. Kepek kullanmadım. Organik un, tam buğday unu, içme suyu kullanmadım. Yalnız tek bir şeye çok dikkat ettim o da maya kabı, su eklemesi yapacağım bardağı ve spatulamı her besleme öncesi kaynar sudan geçirip öyle kullandım. Ne soğuk ne sıcak biraz kettle dan su ve üzerine çeşme suyu ekleyerek ayazı kırılmış su kullandım.


Baloncuk gözükene kadar her gün günde iki kez birer yemek kaşığı un ve su ekleyin. Hatta ara ara ümidi kesince bir tatlı kaşığı yoğurt suyu ekledim. Malum Sacchromyces cerevisiae asitli ortamda gelişir. 

Baloncuk oluşmaya başlayınca Allah diye sevinmedim desem yalan olur 🤭. Sonra yaklaşık 2.-3. gün sonunda eşit miktarda değil un miktarını arttırdım. Böylece fark ettim ki daha çok un katınca daha çok besin aldığı için hızlı gözenek oluşmaya başladı. Ve nihayet daha bir hafta olmadan ekşi mayam kabına sığmadı ve taştı🙆🏼‍♀️. Kışın soğuk ortamda tezgah üstünde bekletmeme rağmen hemen oldu. Siz eğer ilkbahar, yaz gibi yaparsanız daha hızlı sonuç alırsınız.


 Bir diğer mayanızın olduğunu gösteren önemli husus da; su üzerine döktüğünüzde mayanız yüzüyorsa olmuş demektir. Bunun sebebi mayanın undaki karbonhidratı tüketmesi hücre dışı ekzopolisakkaritleri salgılaması ve böylece hamurun adeta plastikimsi bir yapı kazanması, değerli besin maddeleri azalan unun yoğunluğunun da azalması vs vs.


Mayanız oldu ekmek yapıcaksınız ve elde ettiğiniz mayayı saklamak istiyorsunuz o zaman iki seçeneğiniz var. Birincisi mayadan bir miktar ekmek için yoğurma kabına alıp kavanozda ki kalan mayayı besleyip buzdolabına kaldırmak. İkincisi tüm mayayı yoğurup bir küçük beze kadarını bir kaba alıp buzdolabında muhafaza etmek. İkiside olur ama ben hep birinci seçeneği tercih ediyorum. Olaki beze saklamayı unuttunuz o zaman hadii gitti canım ekşi maya 🤦🏼‍♀️.


Mayanızı beslediniz buzdolabına kaldırdınız iş orda da bitmiyor. Ekmek yapmasanız dahi 3-4 güne çıkarıp besleyip tekrar buzdolabına kaldırmanız şart. Çünkü o bir yaşayan canlı beslenmez unutulur giderse ölür 😭. 


Ben ekmek yapmadan iki gün önce çıkarılıp iki gün üst üste beslenip öyle ekmek yapılması taraftarıyım. Bu ard arda besleme süresince oda sıcaklığında tutulmalıdır. Biz laboratuvar da buzluktan bakteri stoğundan bakteri kültürü çıkardık mı iki gün üst üste pasajlayıp öyle ekim yapardık. Eski alışkanlık😆. Böylece mayanız süper aktif faza ulaşmış oluyor efendim.


Mayanızda aseton kokusu oluşmaya başladıysa mayanız acıkmış demektir. Un sudan daha fazla olacak şekilde besleme yapılmalıdır.


Maya yaparken su üzerine biriktiyse panik yapmayın. Bu su miktarı fazla demektir. Beslerken suyu azaltın unu arttırın tamamdır.


Olmadı diye hemen mayanızı çöpe atmayın birkaç kuru üzüm ekleyin ve bir gündeki besleme sayısını arttırın. Örneğin sabah öğle akşam gibi.


Besleme yaparken pencere kapı kapalı mümkünse mutfakta sizden başkası olmamasına dikkat edin. Hatta beslerken hapşırmak, öksürmek, nefesinizi mayaya vermek gibi durumlardan kaçının. Karıştırma için yemek yediğiniz ve yemek yaptığınız tahta kaşıkları kullanmayın bakteri olabilir 🥄.


En basit haliyle kendi doğal mayanızı nasıl yapabileceğinizi anlatmaya çalıştım umarım yardımcı olabilmişimdir. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Eksi Mayalı Tereyağlı Yumuşacık Açma

Translate

Yağlı Kat Kat Çörek